Trio Hekman / Lonberg Holm & Weston

In 1997 nam ik met pianist Veryan Weston twaalf duo-improvisaties op in zijn studio in Welwyngarden City. In 2004 werd een opname gemaakt van een concert van mij met cellist Fred Lonberg Holm voor studenten aan the Art School in Chicago. Vorig jaar december beluisterde ik beide opnames opnieuw en werd het ei voor een nieuw trio gelegd. Toen vervolgens het Vision festival in New York mij uitnodigde om op de editie 2006 te komen spelen en mijn voorstel het trio Hekman / Lonberg Holm &Weston daar in première te laten gaan omarmde, was het trio een feit. De bezetting biedt vele mogelijkheden voor het benutten van het brede klankspectrum, de grote omvang / het grote bereik van de instrumenten en de verschillende manieren van de klankproduktie. De bezetting nodigt uit tot het maken van grote contrasten in dynamiek, beweging, samenklank, sound en tempo, maar ook tot het zoeken, vinden en gebruiken van overeenkomsten.
De muziek die ik met deze bezetting wil maken, kan niet los gezien worden van de muzikanten met wie dat gebeurt. Ik vroeg Veryan Weston en Fred Lonberg Holm vanwege hun muzikaliteit, kennis, alertheid, energie, tegendraadsheid, expressiviteit, inventiviteit en vormbesef/bewustzijn en onderzoekende/nieuwsgierige geest en omdat zij unieke muzikanten zijn.
Fred Lonberg Holm,voormalig student van Morton Feldman en Anthony Braxton valt buiten elke categorie. Zijn werk gaat over de context van een specifieke situatie, waarbinnen hij zich plaatst, zoekt, creëert, ter plekke componeert en musiceert.
Voor Veryan Weston is structuur de basis van waaruit hij werkt. Door deze spontaan te bouwen/ ontwikkelen, wil hij een grote variëteit aan emoties uitdrukken, die de belangrijkste reden voor hem zijn om te spelen. Ritme, contrapunt met de spirit en energie van jazz, improvisatie en volksmuziek staan bij hem altijd in het hart van de uitvoering.

Concerten  2006 trio Hekman / Lonberg Holm & Weston

09 juni The Renaissance Society aan de University of Chicago.
10 juni Gallery Elastic in Chicago, duo's en trio's van Veryan Weston en Klaas Hekman met audio-artist Lou Mallozzi en Jim Baker bespeler van ARP synthesizer in Sound and Vision Gallery Elastic in Chicago.
11juni The Hungry Brain in Chicago.
13 juni Vision Festival XI, Angel Orensanz Foundation for the Arts, NYC
26 augustus ZomerJazz FietsTour in Oldenhove(Groningen).
27 augustus ZomerJazzKunstTour Groningen.
29 augustus Hotclub de Gand in Gent België.
30 augustus Zaal De Unie Rotterdam.
31 augustus Concert BIMhuis (seizoensopening)Amsterdam.

Recensies,

Bruce lee Gallanter in

'....Both the bass sax and cello have a similar range and sounded great blending their notes together. One piece would move from a flurry of freer regions into quiter, cautious moments while another piece would heve one  player solo as the other spun quick lines around the soloist.'

Kurt Gottschalk schreef in 

...Weston appeared in a trio led by Dutch bass saxophonist Kaas Hekman and with Chicago cellist Fred Lonberg holm. They played what were problaby the most thoughtful compositions of the entire festival.'

 

Will Friedland in The New York Sun
June 16, 2006

Though Vision primarily presents postmodern jazzmen associated with New York's Downtown scene, the organizers also bring in experimental musicians from all over the world. Following the Malik tribute on Tuesday evening was the Dutch Klaas Hekman, who plays the rarest of all saxophones, the gigantic B-flat bass saxophone. This unwieldy horn is generally used in 1920s jazz recreations (by Vince Giordano and Scott Robinson, for example) but here Mr. Hekman played avant-garde jazz chamber music in a trio with cello (Fred Lonberg-Holm) and piano (Veryan Weston). Drawing on both American and European traditions, Mr. Hekman alternated between a starring solo role, and that of an accompanist, playing a walking bass line on his mega-sax.

John Sharpe in All about jazz 
published August 31, 2006

Klaas Hekman Trio
.
...A change of pace next, with a trio comprising Hekman on the giant bass saxophone, Fred Lonberg-Holm on cello and Veryan Weston on piano. This sort of pan global blend, with musicians in this case from Rotterdam, Chicago and London is increasingly commonplace, reflecting the international flavour of “jazz” and its attendant cross cultural fertilisations. In 1980, Dutch saxophonist Klaas Hekman was walking past a music store in London, when he saw a giant bass saxophone in the window. He purchased the horn, and the rare instrument has been Hekman's specialty ever since. The trio sounded how you might expect from the instrumentation: spiky, cool, and a chamber feel, with dense improv flowing from the complex, almost impenetrable, arrangements.
It was a total surprise to me when Hekman said that the first piece was “Tips” by Steve Lacy, in an arrangement by Weston. The set was dedicated to Lacy and supposedly there were other compositions by the late sopranoist, but the voicings were such that, like this one, they passed me by in the dense instrumental ebb and flow. Just as well the interplay was so dense given the high volume chatter from the rear of the hall.
Hekman, seated at his gargantuan axe, was capable of moments of surprising delicacy, blowing gentle multiphonics in a particularly pleasing combination with Lonberg-Holm’s nuanced arco lines. Lonberg-Holm was especially virtuosic, tendering fluent romanticism or scratchy rubbing and sawing as the moment demanded. It was harder to get a fix on Weston whose playing varied from delicate pecks to muscular flourishes. They played four pieces over a brief but absorbing 35 minute set.




 

Klaas Hekman | © 2007