De NAZATEN (v/h de Nazaten van Prins Hendrik)

Line-up :
Robby Alberga-gitaar
Klaas Hekman- piccolo, sopraan- and basssax
Carlo Ulrichi Hoop-conga's and surinam percussion
Keimpe de Jong-sopraan- en tenorsax
Carlo Jones-altsax
Gregory Kranenburg-drums
Chris Semmoh- skratyi and surinam percussion
Patrick Votrian -trombone and sousaphone

see also

The name of this orchestra
(litt:Prince Hendriks Offspring)
echoes the music of the European
harmony and fanfare bands,
theTRIS(Troops In Surinam) and
the Police band of Paramaribo,
of the music as it is played late at night
after the official program.
The repertoire stems from and elaborates
on the many forms of world/windmusic,
in which improvisation and dansability prevail.
 

Purveyors of Bastard music to His Majesty
Music of which the origins cannot clearly be determined, 'origin unknown'.
Music that came into existence out of the adultery of our royal forefathers,
finding its prize on the dance floor,where love dawns,
friendship is celebrated and differences in colour, status, or origin does not matter.

Prince Hendrik(1876-1934)
Prince-Husband to Queen Wilhelmina of the Netherlands
(who reigned from 1898-1948), infamous for his promiscuous behaviour.


De Nazaten(v/h de Nazaten van Prins Hendrik).
In de naam van dit orkest klinkende echo's door van de muziek
van de harmonie-en fanfare korpsen, de TRIS kapel
(Troepen In Suriname) en de politiekapel van Paramaribo,
maar dan wel van de muziek zoals ie gespeeld wordt
na het officiële programma laat op de avond en tot diep in de nacht.
Het repertoire komt voort uit en borduurt verder op de vele vormen
van wereld/blaasmuziek waarbij improvisatie en dansbaarheid voorop staan


Hofleveranciers van Bastaardmuziek

Muziek waarvan de oorsprong niet duidelijk te achterhalen valt ('origin unknown').
Muziek ontstaan uit het vreemdgaan van onze vorstelijke voorouders
die zijn bekroning vindt op de dansvloer, waar liefde ontluikt,
vriendschap gevierd wordt en verschillen in kleur, stand of herkomst er niet toe doen.

De Nazaten in vogelvlucht
In juni 1995 organiseerden de Nazaten onder de vlag van de Stichting Strotbrock Industri, met steun van de Rotterdamse Kunststichting en het Anjerfonds,
het vijfdaagse muziekfestival Impropicana.
Tijdens dit festival speelden de Nazaten in een uitgebreide bezetting
iedere avond met een andere gast uit de wereld van de
jazz en geïmproviseerde muziek: stemkunstenaar Jaap Blonk,
slagwerker Han Bennink, tenorsaxofonist Hans Dulfer,
bassit Eric Calmes en één avond met gamelanorkest Kumpulan.
Compositie-opdrachten werden verstrekt aan Eric Calmes,
Klaus Kuiper en de huiscomponisten van de Nazaten; Robby Alberga,
Boudewijn Deeleman, Keimpe de Jong en Klaas Hekman. Verschillende
van deze composities zijn voorjaar 1997 opgenomen en
door PAN records uitgebracht op de CD 'Kownu Boy e Dansi'.
De stukken komen voort uit en borduren voort op de vele vormen
van wereldblaasmuziek waarbij improvisatie en dansbaarheid voorop staan.
Muziekcritici en organisatoren van wereldmuziekfestivals plaatsten
de CD Kownu Boy è Dansi in de toptien van de Jaarrekening 1997
in het muziekblad New Folk Sounds.

In 1997 optredens op verschillende festivals
(North Sea Jazzfestival, de ZomerJazzFietsTour) en een
uitgebreide tournéé in Portugal met o.a. optredens in Lissabon en Evora.
Voorjaar 1999 organiseerden de Nazaten het indoor festival
Impropicana 2 met o.a de éminence grise van de
Nederlandse improvisatie muziek Misha Mengelberg.
De composities die tijdens dit festival hun première beleefden werden
in 2000 uitgebracht op de tweede CD van de Nazaten 'Kachéché ( Pan184).

De compositie KAPOK, een feature voor bassaxofoon bespeeld
met en zonder mondstuk, van de hand Marcel Cuypers werd door NPI,
Conamus en Radio Nederland uitgekozen en op de verzamel- CD DUTCH WORLD 2001 gezet.

Van 10 april en 9 mei 2001 brachten de Nazaten met trompettist Roy Campbell jr.
(New York) en klarinettist / pianist Marcel Cuypers met veel succes het programma 'Van New Orleans tot New Delhi'.

'De Nazaten spelen 'bastaardmuziek' muziek waarvan de ware vader onbekend is.
Uitgangspunt is de koperblaasmuziek waarmee de westerse militaire kapellen
door de straten van de overzeese koloniën marcheerden en die door de eeuwen heen versmolt met de muziek van de plaatselijke bevolking.
In de door de Nazaten ontwikkelde promiscue stijl wisselen
'razend strakke kaseko-en calypso ritmes op skratyi (Surinaamse basdrum)
en snare-drum af met opzwepende conga- en bongo-soli waarbij
virtuoze jazzimprovisaties, Oost-Europese klezmer-melodieën
met Turkse soefi en zelfs Indiase Bollywood-deuntjes combineren.'
(uit recensie 26-04-2001 Trouw)

Het jaar 2002 en voorjaar 2003 stonden in het teken
van het uitwisselingsproject 'Poku Kon Na Wan' met musici in Suriname.

Van 26 december 2002 t/m 10 januari 2003 bezochten de Nazaten en traden o.a. op met en de vaandeldragers van de oorspronkelijke stijl in Suriname;
de TRIS en de Politiekapel en Kawina- en Aleke-muzikanten.
Een heel bijzonder onderdeel in het project was het samenspelen van de Nazaten
met een Surinaams-Javaans gamelan en arumba muzikanten.
De Nazaten realiseerden op hun CD Kownu Boy è dansi met het nummer Golden Sail in Japanese Rain van de Haagse componist Klaus Kuiper een cross-over van de Afro-Surinaamse Bigi Poku (kaseko) met de Balinese gamelan-muziek.
Dit repertoire, uitgebreid met nieuwe composities van de hand van Klaus Kuiper
studeersen de Nazaten in het centrum voor Javaanse cultuur Sana Budaya in
en werd vervolgens op verschillende plaatsen in Suriname uitgevoerd.
In Nederland volgde van 12 mei tot 26-mei-2003 een 14-daags tournee
met 'POKU KON NA WAN' met o.a. een optreden op het Dunya festival in Rotterdam.

In mei 2004 ging het programma Percussong in première.
Afro-Surinaams percussie in het volle licht.
Het werd het hele jaar door gespeeld in theaters en festivals.

In september 2004 bezochten begon de voorbereiding van het
uitwisselingsproject Salting the Lions tail met muzikanten uit Durban Zuid Afrika.

Zondag 20 november 2005 vond een spetterende muzikale ontmoeting plaats
tussen de Amerikaanse ster-saxofonist James Carter en De Nazaten  tijdens 
Het Zuid Nederlands Jazz Festival Effenaar in Eindhoven.

Van 3 tot 19 maart 2006 traden De Nazaten op met Pregalathan Singaram,
mridangam (dubbelzijdige drum) speler uit Durban, Zuid Afrika.
Deze serie concerten werd de afsluiting van SALTING THE LION'S TAIL 2005/2006,
het uitwisselingsproject tussen Afro-Surinaamse muziek uit Nederland en
Indiase percussie uit Zuid-Afrika.
In SALTING THE LION'S TAIL verbonden De Nazaten Afro-Surinaamse,
Hindoestaanse (Noord Indiase) en Zuid-Indiase percussiemuziek.
In april 2005 gaven Pregalathan en de Nazaten in Nederland twee uitverkochte en
succesvolle " preview" concerten. In oktober 2005 bezochten ze Zuid Afrika met
concerten in Durban, Johannesburg en Pretoria.
Mooie foto's van deze tour zijn te zien en te downloaden onder Hoofstuk/saxofoonklep Foto's.

 

 

Klaas Hekman | © 2007